Thursday, October 22, 2020

From the Lubavitcher Rebbe on Shleimus HaAretz. G-d's Covenant With Abraham.

Bsd

The War of the Lubavitcher Rebbe on Shleimus HaAretz

Please read what the Rebbe has to say!

English Translation follows Hebrew: see references below.

מלחמתו של הרבי על שלמות הארץ  מול משא ומתן עם האויב והתוצאות !

The Rebbe's war for the Integrity of the Land in the face of negotiations with the enemy and subsequent consequences!  
ארץ ישראל שייכת לכל עם ישראל 
"הנה כל ארץ ישראל ניתנה לבני ישראל בברית בין הבתרים - 'ברית עולם', וניתנה לבני ישראל מ'אלוקי עולם' באופן ד'נחלת עולם'. ועל פי זה מובן שאין ביכולת אף אחד לשנות עניין זה. ואפילו אם נמצא מישהו מבני ישראל שמוכן ורוצה לתת חלקים מארץ ישראל לאינם יהודים - מובן בפשטות שאין הדבר ביכולתו כלל, מאחר שארץ ישראל שייכת לכל בני ישראל במשך כל הדורות, ולכן אין ביכולתו להתנהג כבעל הבית ולהחזיר אפילו שעל מארץ ישראל לאינם יהודים, כי אין הדבר ברשותו. והנהגה זו (לתת למישהו דבר שאינו ברשותו) היא 
הפך הצדק והיושר לגמרי.
The Land of Israel belongs to all of the people of Israel
 "Here the entire Land of Israel was given to the children of Israel in the Brit Bein Habesarim [3]. The Covenant G-d made with  Abraham. - 'An Everlasting Covenant', and was given to the Children of Israel from 'the God of the World' as an 'Eternal Inheritance'. And according to this it is understood that no one can change this matter.  Even if there is someone willing  to give parts of the Land of Israel to non-Jews - of course it is not in his capacity at all, since the Land of Israel belongs to all the Children of Israel for all generations, and therefore he can not act as landlord and return even a small parcel of the Land of Israel to non-Jews, because he does not own it.  And this practice to give away something one does not own, is the opposite of everything that is righteous and just.
ובפרט כאשר מדובר אודות חלקים בארץ ישראל שניתנו מהקב"ה לבני ישראל באופן של מתנה, בסבר פנים יפות, בחסד חינם, ומתוך ניסים גלויים (ולא מצד 'כוחי ועוצם ידי'), הרי חס ושלום לבעוט במתנתו של הקב"ה, ולהחזיר חלקים מארץ ישראל לאינם יהודים רחמנא ליצלן..." (משיחת י'
 And especially when it comes to parts of the Land of Israel given from G-d to the children of Israel in the form of a gift, with kindness, graciously, and by open miracles (and not by 'my power and by the might of my hand'), Heaven forbid to kick G-ds gift, and give parts of the Land of Israel to non-Jews, Hashem have mercy on us ... "(from the 10th of Tevet 5742)
טבת תשמ"ב).

כיצד ליישב את הארץ
 How to settle the Land

"כדי להביא דבר זה ("לזרעך נתתי את הארץ הזאת") לידי גילוי, נדרש שיהיה "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה" - ליישב כל שטחי ארץ ישראל, ובייחוד אותם שטחים שישנם מערערים עליהם. ועל התיישבות זו להיות באותו אופן כמו שהיה אצל אברהם אבינו (שמעשה אבות סימן לבנים), שבבואו ובהתהלכו בארץ ישראל הנה "ויבן שם מזבח לה' וגו'" - דהיינו, להקים בכל אותם המקומות מקום תורה ומקום תפילה, וכן מקווה טהרה... ופשיטא שלא להזמין ח"ו לחץ מצד אומות העולם, על ידי ההנהגה המוזרה של התיישבות בנקודות ספורות מסוימות. על ידי הנהגה כזו מראים שמתחשבים בטענת המערערים, ואין שום סברא בשכל ובמציאות לחלק בין נקודות ספורות אלו לכל השאר - שכן אותו "רגשו גוים" ו"יהגו" (מחאות מאומות העולם) קיים כשמתיישבים בנקודות ספורות או כשמיישבים את כל אורך הגבול וכל השטחים...
.
 In order to bring this Promise ("I gave this Land to your seed") into actualization, it is necessary to fulfill "Come and walk in the land far and wide" - to settle all the territories of the Land of Israel, and especially those territories that are disputed. And this kind of settling must be the same as Abraham,  our Forefather (whose deeds are a lesson to his children and to their children), who came and walked in the Land of Israel as it says "and he built an altar there to G-d etc" [1] - that is, to establish in all those places a place of Torah and a place of prayer, as well as a Mikva a ritual bath of purity ... , Simply, not to, G-d Forbid, invite pressure from Nations of the World and act as do strange leadership on Settlement matters on certain areas.  By such leadership it is shown that the disputer's claim is taken into consideration, as there is no logical or sane explanation in reality to differentiate between these select areas of settlement with the rest of the Land along its borders and territories since as it says in Tehillim chapter 2
א לָמָּה רָֽגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם וּ֜לְאֻמִּ֗ים יֶהְגּוּ־רִֽיק: רָֽגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם,
"Gentile feelings" and  יֶהְגּוּ (protests from the nations of the world) exist whether settling in select areas or when settling anywhere in the Land.

 יש לדעת שעושים זאת בשליחותו ובכוחו  של הקב"ה, שעל ידי כך מתווסף יותר תוקף במעשה ההתיישבות, ולגבי כוחו של הקב"ה אין מקום למניעות כלל ח"ו. בשעה שיילכו בדרך זו, הנה לא רק שסוף סוף הם לא יערערו, אלא אדרבה, זה יביא את "הללו את ה' כל גוים שבחוהו כל האומים, כי גבר עלינו חסדו וגו'". (משיחת מוצ"ש פרשת לך לך תשל"ח)

 It should be known that Settling everywhere in the Land is done by the Shlichut, sent on a Mission by G-d and by the power of G-d, which thereby adds more validity to the act of settlement, and as for G-d's power there is no reason to stop from proceeding nor hold back, G-d Forbid. When they go this way, not only will they not be undermined, on the contrary,  It will bring the Nation to sing הללו את ה' כל גוים שבחוהו כל האומים, כי גבר עלינו חסדו וגו'".
"Sing Praises to the Lord, all the nations,  all the nations will praise Him, for his kindness has prevailed over us, etc." (From the Rebbes Sicha Motzei Shabbat Parshat Lech Lecha תשל"ח)

 מנסיגה לא יבוא שלום 

No retreat will bring peace

"ישנם הטוענים שהחזרת שטחים לאינם יהודים תביא לשלום - לא יתכן שהנהגה שהיא היפך התורה תגרום לדבר טוב, ועל אחת כמה וכמה שלא יתכן שהנהגה זו תביא לעניין ה"שלום", שעל זה נאמר "אם שלום כאן הכל כאן".

  "Some argue that returning territories to non-Jews will lead to peace - it is not possible that such leadership which is the opposite of the Torah, will cause a good thing, and even more it can be argued,  that this leadership will not bring about "peace", which says "if peace is here everything is here." (When really when Hashem is Here everything is Here)

ואדרבה, כאשר מתנהגים על פי התורה, ומסבירים לכולם (כולל אינם יהודים) - בסבר פנים יפות - שהיות והקב"ה נתן שטחים אלו לבני ישראל במתנה גמורה, אין ביכולת אף אחד לשנות זאת וכו' - זוהי הדרך להשכנת שלום אמיתי!

 On the contrary, when you act according to the Torah, and explain to everyone (including non-Jews) -pleasantly- that since G-d gave these lands to the children of Israel as a gift, in its entirety, with finality, no one can change it, etc. - this is the way to make true peace!

כדי לפעול שיהיה שלום אמיתי - בהכרח להתנהג על פי הוראות התורה "תורת אמת", והוראת התורה היא שצריכים לומר את האמת. כאשר מדברים עם אינם יהודים, אסור לדבר אתם בשקרים, באופן של 'דיפלומטיה', אלא צריכים לומר להם את האמת: בברית בין הבתרים נתן הקב"ה את ארץ ישראל לבני ישראל "נחלת עולם", ולכן אסור לנו להיות כפויי טובה ולא לקבל את מתנתו של הקב"ה..." (משיחת י' טבת תשמ"ב).

 In order to act in a way for there to be true peace - one must necessarily act in accordance with the provisions of the Torah "Torah of Truth", and the teaching of the Torah is that one must tell the truth.  When talking to non-Jews, we must not talk to them in lies, in the form of 'diplomacy', but must tell them the truth: In the Covenant G-d made with Abraham, God gave the Land of Israel to the children of Israel "an Eternal inheritance", and therefore  it is forbidden to be ungrateful and not accept The gift of God ... "(from the 10th of Tevet 5742).
שלמות העם ושלימות הארץ 
 The  שלמות העם, integrity of the people, and the  שלמות הארץ, Integrity of the land

"אע"פ שאין זה הזמן לדבר בגנותן של ישראל - הרי העניין שידובר אינו מצד רצונו האמיתי של יהודי (כי כל אחד ואחד מישראל רוצה לקיים את רצון הקב"ה) אלא רק מצד זה ש"יצרו אונסו", היינו, שיצרו מתמודד עמו ולפעמים אונסו לעשות היפך 
רצונו האמיתי.

 "Even though it is not the time to speak critically of Israel - after all, the matter in question  is about the true will of a Jew (because each and every one of Israel wants to fulfill the will of God) but only on the part of the evil inclination that forces him against his will, that means that it struggles with him to do the opposite of his true will.

 [The following will help clarify what the Rebbe is saying in the next paragraph.


הקדושה העצמית של הארץ

 The independent sanctity of the land

קדושת השכינה היא זו שהארץ מיוחדת לקדוש ברוך הוא, וקרא אותה "ארצי" (יואל ד, ב), ונקראת "נחלת ה'" (שמואל כ, יט). ואמרו חז"ל: "חביבה ארץ ישראל, שבחר בה הקב"ה. אתה מוצא, כשברא העולם, חילק הארצות לשרי האומות ובחר בארץ ישראל. מניין? שכן משה אמר: 'בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבלת עמים למספר בני ישראל כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו'" (דברים לב, ח-ט). אמר הקב"ה: יבואו ישראל, שבאו לחלקי, וינחלו את הארץ, שבאה לחלקי." וכן אמרו חז"ל: "הקב"ה ברא ארצות וברר אחת מהן, זו ארץ ישראל. שנאמר: 'ארץ אשר ה' אלקיך דורש אותה, תמיד עיני ה' אלקיך בה' (דברים יא, יב). ואין השכינה שורה אלא בארץ ישראל. ונאמר: 'אשר אני שוכן בתוכה' (במדבר לה, לד)."]


 The holiness of the Shechinah is that which the Land is special, unique  to the Holy One, Blessed be He, and called it "My Land" (Joel 4: 2), and it is called "the inheritance of the Lord" (Samuel 20:19).  And the sages said: "Beloved is Eretz Yisrael, chosen by G-d. You will find that when He created the world, He divided the lands to the ministers of the nations and chose Eretz Yisrael. From where do we learn that?  [5] '   When the Most High gave nations their lot, when He separated the sons of man, He set up the boundaries of peoples according to the number of the children of Israel. Because the Lord's portion is His people Jacob, the lot of His inheritance. ' "(Deuteronomy, 8: 9).  God said: "Let Israel come, who came to My Portion, and inherit the land that also came to My Portion."  And the sages also said: "God created lands and separated out one of them, this is the Land of Israel. It is said: 'a land the Lord, your God, looks after; the eyes of Lord your God are always upon it, from the beginning of the year to the end of the year.' [6](Deuteronomy 11:12). ]

לאחרונה החל היצר הרע להתנגד לכללות העניין ד'שלימות הארץ', "ארץ אשר... עיני ה' אלוקיך בה מרשית שנה ועד אחרית שנה", ששלימותה קשורה עם 'שלימות העם', כדאיתא במדרש רז"ל: "כשברא העולם חילק הארצות וכו', יבואו ישראל שבאו לחלקי וינחלו את הארץ שבאה לחלקי", זאת אומרת, שהקב"ה נתן את כל ארץ ישראל לעם ישראל באופן של "נחלת עולם".

 Recently, the evil instinct began to oppose the general principles of the matter of שלמות הארץ, "the integrity of the land," "the eyes of Lord your God are always upon it, from the beginning of the year to the end of the year", whose integrity is related to the "integrity of the people," as it says in the Midrash "When G-d created the Land etc., Israel will come who came to My Part and inherit the land that came to My Part, "that is, that G-d gave all the land of Israel to the people of Israel in the form of an "Eternal inheritance". 


והנה מאחר שכך נאמר בתורה, תורה נצחית, "תורת אמת", ו"תורת חיים", היינו שהתורה נותנת הוראה אמיתית ונצחית בחיים - הרי בודאי שעניין זה (שארץ ישראל בשלמותה שייכת לעם ישראל בשלמותו)
הוא עניין של קיימא, באופן אמיתי ונצחי.

 And since this is what is said in the Torah, "Eternal Torah" , "Torat Emet", and "Torat Chaim", that means that the Torah gives true and eternal instruction in life - surely this matter (that the Land of Israel in its entirety belongs to the people of Israel in its entirety) is a sustainable, true and eternal matter.

ולעומת זאת - כל תחבולות היצר (שמתנגד לעניין זה) אין להם מציאות כלל, כי מאחר שזהו היפך רצון הקב"ה, הרי זה עניין שקר, היפך האמת, אפילו כאשר מדברים בלשונות 'דיפלומטיים' - לכן אין לזה מציאות כלל". (משיחת ליל שמע"צ
 On the other hand, all tricks of the evil inclination (which oppose this matter) have no reality at all, because since it is the opposite of God's will, it is a false matter, the opposite of the truth, even when speaking in 'diplomatic' languages ​​- therefore it has no reality at all. "  (From the Shichat the Eve of Shemini Atzeret 5742).
תשמ"ב).
  
המתייוונים

  The Greeks


"ניצחונם של בני ישראל בימי חנוכה הוא - שנשארו נאמנים לעם ישראל, לתורה ומצוותיה, והלכו עם התוקף של "גאון יעקב", מבלי להתפעל מהלחץ של היוונים, ביחד עם ה'מתייוונים' - יהודים שרדפו אחרי היוונים, התרפסו בפניהם והשתדלו לישא חן בעיניהם, תמורת כל מחיר
 The victory of the children of Israel on the days of Hanukkah is - who remained faithful to the people of Israel, to the Torah and its commandments, and walked with the force of "Genius Jacob", without dealing with the pressure of the Greeks, nor together with those who assimilated with "Greeks" - Jews who chased after the Greeks, bowed to them and tried to please them, for any price.
.

אבל לדאבוננו, ישנם כיום יהודים שהולכים בשיטתם של ה'מתייוונים', והם אלו שגרמו לכל המחדלים השונים, הן במלחמת יום כיפור, הן בהסכמי קמפ-דיויד, הן במלחמת שלום הגליל, והן בשאר העניינים שהיו 
בינתיים...
 But unfortunately, today there are Jews who follow the method of those who assimilated with  'Greeks', and they are the ones who caused all the various failures, both in the Yom Kippur War, both in the Camp David Accords, in the Galilee Peace War, and in other matters that were in the meantime ...

אותם 'מתייוונים' יכולים להיות שמניחים תפילין בכל יום, אבל בעניין זה - הם בבחינת 'תינוקות שנשבו', מכיוון שקיבלו חינוך שצריכים להתפעל מהגוי, להתרפס בפניו ולהשתדל לישא חן בעיניו..." (משיחת שבת פרשת מקץ תשד"ם)


 The same Misyavnim, may be wearing tefillin every day, but in this matter - they are considered 'captured babies', because they received an education that they should admire the gentile, bow to him and try to please him ... "(Mishkat Shabbat Parshat Makatz 5745)

References: 

[1]

 https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/8176/jewish/Chapter-12.htm

ז וַיֵּרָ֤א יְהֹוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם וַיֹּ֕אמֶר לְזַ֨רְעֲךָ֔ אֶתֵּ֖ן אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את וַיִּ֤בֶן שָׁם֙ מִזְבֵּ֔חַ לַֽיהֹוָ֖ה הַנִּרְאֶ֥ה אֵלָֽיו:

7 And the Lord appeared to Abram, and He said, "To your seed I will give this land," and there he built an altar to the Lord, Who had appeared to him.

[2]


Breishit 13:15-17

טו כִּ֧י אֶת־כָּל־הָאָ֛רֶץ אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה לְךָ֣ אֶתְּנֶ֑נָּה וּלְזַרְעֲךָ֖ עַד־עוֹלָֽם:

15 For all the land that you seem I will give to you and to your seed to eternity.  

טז וְשַׂמְתִּ֥י אֶת־זַרְעֲךָ֖ כַּֽעֲפַ֣ר הָאָ֑רֶץ אֲשֶׁ֣ר | אִם־יוּכַ֣ל אִ֗ישׁ לִמְנוֹת֙ אֶת־עֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ גַּם־זַרְעֲךָ֖ יִמָּנֶֽה:

16 And I will make your seed like the dust of the earth, so that if a man will be able to count the dust of the earth, so will your seed be counted.

יז ק֚וּם הִתְהַלֵּ֣ךְ בָּאָ֔רֶץ לְאָרְכָּ֖הּ וּלְרָחְבָּ֑הּ כִּ֥י לְךָ֖ אֶתְּנֶֽנָּה:
17 Rise, walk in the land, to its length and to its breadth, for I will give it to you."

[3]

Breishit 15:18

https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/8210/jewish/Chapter-15.htm

Brit bein Habesarim - The Covenant G-d made with Abraham

ברית בין הבתרים

יח בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא כָּרַ֧ת יְהֹוָ֛ה אֶת־אַבְרָ֖ם בְּרִ֣ית לֵאמֹ֑ר לְזַרְעֲךָ֗ נָתַ֨תִּי֙ אֶת־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את מִנְּהַ֣ר מִצְרַ֔יִם עַד־הַנָּהָ֥ר הַגָּדֹ֖ל נְהַר־פְּרָֽת

18 On that day, the Lord formed a covenant with Abram, saying, "To your seed I have given this land, from the river of Egypt until the great river, the Euphrates river.

[4]

Tehillim chapter 2

א לָמָּה רָֽגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם וּ֜לְאֻמִּ֗ים יֶהְגּוּ־רִֽיק:

1 Why have nations gathered (in protest) and [why do] kingdoms think empty things?  

  ב יִֽתְיַצְּב֨וּ | מַלְכֵי־אֶ֗רֶץ וְרֽוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד עַל־יְ֜הֹוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ: 

2 Kings of a land stand up, and nobles take counsel together against the Lord and against His anointed?

 [5] Haazinu

https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/9996/jewish/Chapter-32.htm

  ח בְּהַנְחֵ֤ל עֶלְיוֹן֙ גּוֹיִ֔ם בְּהַפְרִיד֖וֹ בְּנֵ֣י אָדָ֑ם יַצֵּב֙ גְּבֻלֹ֣ת עַמִּ֔ים לְמִסְפַּ֖ר בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל

8 When the Most High gave nations their lot, when He separated the sons of man, He set up the boundaries of peoples according to the number of the children of Israel

ט: כִּ֛י חֵ֥לֶק יְהֹוָ֖ה עַמּ֑וֹ יַֽעֲקֹ֖ב חֶ֥בֶל נַֽחֲלָתֽו

9 Because the Lord's portion is His people Jacob, the lot of His inheritance.  

[6]

https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/9975/jewish/Chapter-11.htm

יב אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר־יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י יְהֹוָ֤ה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ בָּ֔הּ מֵֽרֵשִׁית֙ הַשָּׁנָ֔ה וְעַ֖ד אַֽחֲרִ֥ית שָׁנָֽה:

12 a land the Lord, your God, looks after; the eyes of Lord your God are always upon it, from the beginning of the year to the end of the year.

[7]

 לא נחזיר אף שעל We will Not Give Back Even a Parcel of Land (parody)

 Idan Almog

https//m.youtube.com/watch?v=e7AfksjLpbo


No comments: