Wednesday, July 20, 2022
Nachala: Kol Yehudi report, Yossi Dagan on Arutz7 update: Violence to Nachala participants reminiscent of Expulsion. Honenu: Nachala Movement begins to establish 3 new settlements in Judea and Samaria and some of the Settlers call upon Honenu for legal aid as they are arrested/detained
Tuesday, July 19, 2022
Rewarding Terrorists. Jewish Survivor of a Lynching Is Furious. Early Release of Terrorists is a Prize for Terror. Organizations Honenu and Im Tirzu Concur and Have Strong Words As Well.
פצוע הלינץ' זועם: שחרור המחבל - פרס לטרור
אחד ממבצעי הלינץ' בשער האריות במבצע 'שומר החומות' יובא בפני ועדת השחרורים. פצוע הלינץ': "אין ספק שישוב לטרור".
אפרים שחור, נהג הרכב שנפצע בלינץ', שלח באמצעות עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו את התנגדותו הנחרצת לשחרורו המוקדם של המחבל.
שחור טען כי מדובר באדם שישוב למעשי טרור כנגד יהודים, וכי שחרור מוקדם שלו מהווה פרס לטרור והשראה למחבלים אחרים ללכת בעקבותיו.
"אני מתנגד נחרצות לשחרורו המוקדם של המחבל. מדובר באויב שכבר בגיל צעיר גילה אנטישמיות מובהקת וניסה לרצוח שלושה יהודים בגלל היותם יהודים במדינת ישראל. המחבל עד עצם היום הזה אינו מכיר במדינת ישראל כריבון ואינו מתנצל בפני הנפגעים. אין ספק שהוא שורש פורה ראש ולענה, והוא ישוב בעתיד לתמוך בטרור נגד יהודים ככל ויתאפשר לו. המעט שבמעט הוא להשאיר אותו בכלא עד יומו האחרון", אמר שחור.
הוא תקף את העמדת המחבל בפני ועדת השחרורים. "ועדת השחרורים חוטאת בעצם הדיון בשחרורו ומצטרפת לבית המשפט שהטיל עליו עונש מגוחך, ולפרקליטות חדלת האישים שלא ערערה על קלות העונש. איך ייתכן שהמחבל הפעיל ביותר בפיגוע לינץ' כה אכזרי ישוחרר כעבור שנה? לסדום היינו? אציין שכבר בשנה החולפת מאז הפיגוע נרגמו במקום האירוע אוטובוסים רבים שנותרו ללא שמשה אחת שלימה, ולפחות שבעה יהודים נפצעו".
"אין ראיה טובה מזו לכך שהענישה שלכם הביאה אפס הרתעה בשטח, ושהמחבל הזה הוא עד עצם היום הזה השראה למחבלים הבאים. הדיון בשחרור מוקדם הוא פרס לטרור. שכחתם את המוסר הפשוט של תורת ישראל שמחבל הוא בן מוות, שאויב צריך להשמיד", כתב שחור.
עו"ד בלייכר הוסיף, "מדובר במחבל שביצע פיגוע לינץ' ומלכתחילה קיבל עונש מקל ביותר, אשר פוגע בהרתעה. כל ניסיון לשחרר את המחבל מוקדם יותר מהווה פרס למחבלים ופגיעה קשה במלחמה בטרור. אנו נמשיך לעקוב ולעשות ככל שביכולתנו כדי להילחם במחבלים ולהגביר את ההרתעה".
נזכיר כי באירוע הותקפו נהג רכב יהודי ונוסעי רכבו באבנים באזור שער האריות. הנהג סטה עם רכבו וכאשר יצא הותקף על ידי מספר ערבים מסביב שניסו לבצע בו לינץ', בעודו מגן על עצמו בידיו החשופות בלבד.
המחבל המדובר לקח חלק עיקרי בנעשה והואשם בעבירות של מעשה טרור, ניסיון חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, יידוי אבנים וכן חבלה במזיד ממניע גזעני. ביהמ"ש המחוזי גזר עליו שנה ושמונה חודשי מאסר, על אף התנגדות הפרקליטות שדרשה 30 חודשי מאסר. כעת הוא צפוי לעמוד בפני ועדת השחרורים לבחינת אפשרות של שחרור מוקדם.
יו"ר תנועת אם תרצו מתן פלג הגיב: "מדובר בשרשרת מטורפת של כשלים במערכת המשפט שמעמידה את אזרחי ישראל בסכנה. ראשית העובדה שהפרקליטות דרשה רק 30 חודשי מאסר למחבל המתועב במקום 20 שנה בפנים. שנית בית המשפט המחוזי בירושלים שגזר עונש מביך ועלוב, כאילו מדובר בזריקת מסטיק ולא בניסיון לינץ'. שלישית העובדה המבישה שוועדת השחרורים לא דחתה על הסף את בקשת השחרור. בעוד שאנשי כוחות הביטחון עושים כל שביכולתם להגן על אזרחי ישראל, מערכת המשפט מאבדת עשתונות וגוזרת עונשים מצחיקים שמזמינים את הפרעות הבאות. קיים צורך קיומי לחוקק עונשי מינימום אחרת נמשיך לגלוש לאנרכיה אלימה ומסוכנת''.
*הצטרפו לקבלת עדכונים מחוננו https://chat.whatsapp.com/KxCFJfyf3OsDC146crtWUq*
Arlene Kushner: True Sovereignty at Long Last?? Support the Nachala Movement!!!! Gantz Plans to Thwart Nachala
From: Arlene from Israel <arlene@arlenefromisrael.info>
Date: Tue, Jul 19, 2022, 7:16 PM
Subject: True Sovereignty at Long Last??
To: <faigerayzel@gmail.com>
https://gem.godaddy.com/p/19ea441?pact=68151-168658321-9661829245-2773dcce16303ff29e14f4369814febc975c6fcd&facebook_like=true
From Israel: True Sovereignty at Long Last?? July 20, 2022 I am putting this brief posting out as a preview of what we may see coming down the ro
|
Thursday, July 07, 2022
Fwd: Is it Mutar for Yeshivos to Accept Government Funding?
From: Boruch Weiss from Agudas Anshei Emes <netzachyisrael@substack.com>
Date: Mon, Jul 4, 2022, 6:59 PM
Subject: Is it Mutar for Yeshivos to Accept Government Funding?
To: <faigerayzel@gmail.com>
https://netzachyisrael.substack.com/p/is-it-mutar-for-yeshivos-to-accept
BS"D IS IT HALACHICALLY ALLOWED FOR YESHIVOS TO ACCEPT GOVERNMENT FUNDING? A FRESH LOOK Did the title surprise you? If you are thinking "Why on earth should we not accept government help?", then you should know that this question was seriously debated by the Gedolim, including Rav Aharon Kotler Zatzal, back in the 1961. What would the potential issurim be? The most obvious is the prohibition against putting the chinuch of our children into the hands of kofrim. In general, the rule in life is that whoever pays the bills calls the shots, and there's no way that we could allow the government to have a dei'a in our Yeshivos and Bais Yaakovs, which are run according to a sacred, untouchable, mesora. So how did the heter to take money come about? Some history is in order. The poverty in the community decades ago was a huge issue, and many children would have gone to public school, had there been no loophole to allow acceptance of outside funding. Even with the specter of Jewish children going to public school for no other reason than lack of funds to sustain the yeshivas, the allowance to accept assistance from the government was still not simple. The book "A Fire in his Soul" details how in 1961, Rav Aharon Kotler Zatzal and other Gedolim deliberated for months, and received input from lawyers and other experts. The Gedolim were assured that government interference in the schools was impossible, based on 1) the history of American democracy, 2) the US Constitution, Bill of Rights, and American law, 3) the tolerance and democratic bent of the American people, who would not permit the violation of Jewish religious liberty or the Jews' right to trannsmit Torah teachings to their children. Additionally, the Rabbonim based their decision on the fact that the federal aid would give the yeshivos the opportunity to expand and help thousands more children access a Torah education, and that the money to be paid to the yeshivos was not a gift, but rather a payment of a debt owed by the govenment, for the schools having maintained secular studies departments for decades while receiving zero funding, at the same time as Jewish parents paid property taxes which went towards the funding of public schools. Only with the firm guarantee that the government would have absolutely no say in the running of the yeshivas, and for the above additional reasons, was the heter given to accept the money. It is critical to remember this. Subsequent to Rav Aaharon Kotler's petira in 1962, the inaugral issue of The Jewish Observer in 1963 contained a long article by Rabbi Moshe Sherer z"l explaining the importance of accepting the government assistance, in order to avoid Jewish children ending up in public school. Baruch Hashem, there is enough money within the community nowadays, that our own philanthropists and community members are capable of providing for the needs of our yeshivos, and Rabbi Sherer's reason does not apply. Even more compelling, though, is the fact that it seems clear that the three foundations to the guarantee of governmental non-interference in our mesora of chinuch, on which Rav Aharon based his heter, have evaporated. The government is currently interfering in the most egregious of ways in the very fundamentals of our Yiddishkeit, right in the hallowed halls of the yeshiva. For example, they mandate a certain amount of hours of secular subjects, which topics, and how they are taught. Not only that, but currently they are seeking to mandate that to'eiva be taught in our schools. The question begs asking: Would Rav Aharon have given his heter to accept government money if he would be looking at our current situation in 2022? I will leave it to the reader to use his imagination. If you liked this post from Agudas Anshei Emes, why not share it? © 2022 Boruch Weiss |